Header afbeelding
Huisartspraktijk Vons
Prinsestraat 22 A 7513 AL
Enschede

No Show tarief

‘No-show’ tarief

Invoering no-show tarief

Het komt helaas vaak voor dat patiënten zonder bericht niet op afspraken bij de huisarts, praktijkondersteuner of assistente verschijnen. Met ingang van 01 juli 2024 gaan wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een ‘no-show’ tarief invoeren.

Waarom een no-show tarief?

Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur, maar ook steeds meer mensen komen zonder bericht niet opdagen. In de tijd die voor u gereserveerd stond had de huisarts. praktijkondersteuner of assistente ook iemand anders kunnen helpen.

De praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wilt met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch af te zeggen. Wij vinden het heel spijtig dat wij deze maatregel moeten invoeren. Maar helaas is het aantal patiënten dat niet op komt dagen enorm hoog en zien wij geen andere mogelijkheid

Kunt u niet op uw afspraak komen?

Meldt dit uiterlijk 2 werkdagen van te voren (maandag t/m vrijdag) telefonisch bij de assistente op nummer 053- 432 44 73.

De afspraak wordt uit onze agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt zo nodig direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Er wordt dus bij een  tijdige afzegging géén no-show tarief berekend.

De hoogte van het no-show tarief

Het no-show tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt voor het beschikbaar stellen van de ruimte en de medewerkers.

De tarieven van het no-show tarief zijn:
–  15 euro voor een enkel consult van 10 minuten
–  30 euro voor een dubbel consult van 20 minuten of langer. **

** Een afspraak bij onze POH-GGZ, POH Somatiek (cvrm, diabetes en astma) is altijd een dubbelconsult

Hoe werkt het?

U ontvangt de rekening met het te betalen bedrag thuis per post of via de email. De rekening moet binnen 14 dagen worden voldaan. Indien de rekening voor een volgende afspraak nog niet is voldaan dient u het bedrag aan de balie direct te voldoen.

Wij vinden het heel spijtig dat wij deze maatregel moeten invoeren. Maar helaas is het aantal patiënten dat niet op komt dagen enorm hoog en zien wij geen andere mogelijkheid

Let op: uw zorgverzekeraar vergoedt de no-show factuur niet.